دانلود کتاب هیدرولیک سدها و سازه های رودخانه ای
آخرین پست سال 1389 را به دانلود یک کتاب بسیار مفید در زمینه ساز ه های رودخانه ای اختصاص دادم .
برای دانلود این کتاب ارزشمند بر روی لینک زیر (دانلود) کلیک کنید . سپس Regular download را انتخاب کنید .
آلودگی مرز گذر : آلودگی هایی که از داخل یک کشور منشاء گرفته و از طریق یک منبع مشترک طبیعی به کشور دیگر انتقال یافته و آن کشور راتحت تاثیر قرار می دهد.
به موجب اصول سنتی حقوق بین الملل مسوولیت جلوگیری از آلودگی مرز گذر تنها بر دوش دولتها استوار است
برای آن دسته از آلودگی هایی که توسط اشخاص خصوصی صورت می گیرد مسئوولیت دولتها را تا آنجا می توان توسعه داد که فعالیتهای اشخاص خصوصی را بتوان به دولت منتسب نمود.
از نظر حقوق بین الملل دولتها مسوول فعل یا ترک فعل های انجام شده توسط نهادهای قانون گذاری یا دادگاههایشان نیز هستند
هر چند این ارگان ها به ندرت ممکن است در ایجاد آلودگی های مرزگذر دست اشته باشند
موسسات تجار ی دولتی این کارایی را دارند که به محیط زیست خارج از قلمرو ملی آسیب بزنند ولی صاحب نظران در مورد انتساب این اعمال به دولتها ساکت اند. ( در حقوق بین الملل اعمال تجاری دولت که او مثل اشخاص حقیقی انجام می دهد مثل بازرگانی قابل انتساب به دولت نیست!)
در مورد اعمال و فعالیتهای اشخاص خصوصی نیز طبق اصول رویه قضایی دولتها ملزم هستند که اصل « تلاش لازم و مقتضی» را برای جلوگیری از آلودگی های مرز گذر توسط اشخاص خصوصی را رعایت کنند در غیر این صورت دولت ابتدایی ترین وظیفه بین المللی خود را نقض کرده است
بنابراین دولت وظیفه دارد کلیه معیارهای معقول و متعارف را جهت جلوگیری از آلودگی مرزگذر رعایت نماید
در صورت اعمال همه احتیاط های لازم توسط دولت اگر اشخاص خصوصی واقع در قلمرو قضایی و نظارتش خسارتی عمده و اساسی بر محیط ریست کشور دیگر وارد نمایند دولت منشاء ضرر بایستی تمام گامها و اقدامات لازم را جهت تنبیه و مجازات خلافکاران به اجرا دردر غیر این صورت ممکن است عمل آلودگی به آن دولت نسبت داده شود.
برای مسوول دانستن دولت نیاز به نقض یک تعهد بین المللی نیز هست که معمولا به اصل SIC UTERE ( اموال شخصی انسان نباید به گونه ای مورد استفاده قرار گیرد که سبب ضرر و زیان شخصی دیگری گردد) اشاره و مورد استفاده قرار می گیرد.
دو دهه اخیر شاهد افزایش متون تحقیقی در زمینه مسوولیت بین المللی آلودگی مرز گذربوده است .
علی رغم توجه زیادی که جامعه حقوقی بین المللی به مساله مسوولیت بین المللی در مورد آلودگی مرز گذر مبذول داشته است هیچ گونه ساختار عملی از حیث مسوولیت قضایی ایجاد نگردید ه است.
دیوان بین المللی دادگستری تنها یک دعوای قابل ذکر تحت عنوان « آزمایش هسته ای» را استماع نموده است و داوری بین المللی نیز فقط تعداد اندکی از دعاوی قابل ذکر را استماع و درباره ی آن داوری کرده است
کمبود احکام قضایی در خور توجه و ارزش محدودشان از لحاظ تشکیل رویه قضایی مانع از توسعه و تحول آموزههایی شده که تبدیل به حقوق گردند و بنابراین یک نظام مسئوولیتی ناقصی را ارائه داده است که توانایی برآورده کردن انتظارات مربوط به آثار و عواقب فعل و ترک فعل کشورهای بالقوه آلوده کننده را ندارد.
فقدان دعاوی بین المللی و حقوق مربوط به آنها ناشی از امتناع دولتها از قبول حتی تفویض قسمتی از حاکمیتشان است که نتیجتا تسلیم و متعهد شدن آنها را در بربر مرجع قضایی ثالث طلب می کند
( طبق قوانین بین المللی برای تشکیل دادگاه ترافعی بین دولتها رضایت آنها لازم است)
همچنین به علت محدود بودن صلاحیت مراجع قضایی بین المللی نظیر دیوان بین المللی دادگستری که تنها دعاوی دولتها مسموع است اشخاص و سازمانهای غیر دولتی که مجریان مشتاق قواعد محیط زیست هستند باید برای اقامه دعاوی خود به حکومتهای داخلی خویش متوسل شوند . در هر صورت دولتها بنا بر دلایل سیاسی و یا اقتصادی غالبا مایل نیستند که تصدی این گونه دعاوی را به عهده گیرند
چند وقتی هست موضوعی تحت عنوان حقوق منابع طبیعی ایجاد شده است .
موضوعات مختلفی به آن اختصاص یافته
از قانون بهره وری کشاورزی
تا ملی بودن منابع طبیعی
یک دامنه گسترده که هر چه تلاش شد ابعادی برای آن در نظر گرفته شود نشد!!
امیدوارم بر من ببخشید
اگر محیط زیست یا همان منابع طبیعی را در نظر بگیریم از گرایش های چوب ،مرتع وآبخیز ، جنگل و شیلات و محیط زیست که همه مسائل اطراف ما را شامل می شود
و
حقوق نیز که یعنی " دانشی که به تحلیل قواعد حقوقی و سیر تحول و زندگی آن می پردازد" ( دکتر ناصر کاتوزیان) نشان دهنده بی انتها بودن آن دارد
کنار هم قرار گرفتن این دو مفهوم گسترده دلیل میشود برگستره باز این علم جدید که شاید می توان گفت سابقه ی زیادی نیز ندارد
الان بحثی هست تحت عنوان حقوق بین الملل محیط زیست که دوست دارم به آن بپردازم
البته اگر گرایشی از طرف مقابل به این بحث وجود داشته باشد
همه ما با بحث نشت نفت در خلیج مکزیک در آمریکا آشنا شدیم
یا انفجار انفجار در نیروگاه چرنویل و مشاهده آثاری در آن درآمریکا کم و بیش آشنایی داریم
این موضوعات چیزی را عنوان می کند تحت عنوان آلودگی های مرز گذر
مسئولیت های ناشی از آن و خساراتی که پدید می اورد
به طور کلی می توان گفت حقوق بین المللی محیط زیست به علت محدود کردن حاکمیت ملی دولتها از یک طرف و رویارویی و تضاد منافع مورد توجه دولتها قرار ندارند
اما مسائل پیش رو همچون گرم شدن و پیش آمدن نتایج غیر قابل انکار دولتها را وادار به گفتمان و رسیدن به یک توافق کرده است
اما مسئله ای که من فعلا مورد توجه قرار دادم
مسائلی مثل نشت نفت در خلیج مکزیک است
وقایعی که به طور محسوس اثراتی داشته اند
چگونگی ایجاد نظام مسئولیتی برای دولتها و جبران خسارت ها
اگر اشاره کنم بر خلاف تصور ما در مسائلی مثل حادثه چرنویل ، آلوده شدن رودخانه راین و به طور کلی دیگر حوادت خسارت بار ؛ تصمیمات قضایی و ادعای خسارتی در دنیای واقعی وجود ندارد دلیلی باشد بر پیچیدگی موضوع که چطور می توان نظامی ایجاد کرد در حالی که علاقه به وجود آمدن آن وجود ندارد!!!
در دنیای حقوق بین المللی که در گذشته بر حاکمیت دولتها استوار بود
و حق جنگ را مغتنم می شمرد
تا به امروز که به اصل همکاری و همزیستی اجتماعی رسیده و منع توسل به جنگ و توسل به راههای صلح آمیز حل اختلاف ختم شده می تواند دشواری مسئول دانستن دولتها را بر خلاف شرایط موجود در حقوق داخلی نشان دهد
در حقوق بین الملل منابعی وجود دارد که می توان به آن تکیه کرد
یک معاهداتی است که بین دولتها بسته می شود
عرف که نشان دهنده عملکرد آگاهانه دولتها در طول زمان است
و رویه قضایی است که ناشی از تصمیمات دیوان دادگستری بین المملی و دیوان داوری در لاهه است.
و موضوع دیگری که در این بحث ایجاد می شود مبنای مسئولیت دولتها است که دو نظر عمده وجود دارد
یک مسئولیت مبنی بر خطا
یا مسئولیت محض
مطالب گفته شده یک دید کلی به موضوع است
امیدوارم روشن بوده باشد
و توانایی ایجاد علاقه برای ادامه موضوع را داشته باشد
هالوفیت ها :
گروه 1- هالوفیتهای تیپیک
روی شوره زارها یا سولونچاک های دارای سطح آب زیرزمینی بسیاربالا، نمو می کنند یعنی این ها شاخص خاک های کاملا شور و مرطوبی که سطح آب زیرزمینی آن ها نزدیک سطح زمین است، می باشند و مدام نمک را از آب زیرزمینی و خاک از طریق ریشه جذب و از طریق ساقه و برگ به سطح زمین منتقل می کنند. در موقع حیات، نمک را به صورت کریستال ها ریز ترشح و در سطح زمین انباشته و بعد از مرگ هم از تجزیه بقایای ساقه و برگ این کار را انجام می دهند. با این نقل و انتقال، میزان نمک قشر سطحی خاک دائم در حال افزایش است.
گروه 2- هالوفیت های نیمه خشک
مخصوص خاک های سولونچاک با سطح آب زیرزمینی عمیق بوده و چون گروه اولند، اما با شدت کمتری عمل کرده و بیلان نمک را در تمام پروفیل خاک، بخصوص در افق سطحی متعادل نگه می دارند.
گروه 3- هالوفیت های خشک
هالوفیت هایی هستند که درجه شوری در آن ها ضعیف تر بوده و دارای آب زیرزمینی عمیق تر از 5 تا 7 متر هستند.
گروه 4- گندمیان – بقولات
این دسته ، خاک هایی با درجه شوری ضعیف ، استپ و استپ خشک را دربر می گیرند. این گروه آخرین مراحل از بین بردن شوری را سبب می شوند.
بقیه در ادامه مطلب...